Zmotywuj pracowników przed Wielkanocą

motywacja pracowników

W motywowaniu najwiekszą rolę odgrywa wiedza dotycząca czynników, które wpływają na efektywne podejście do pracy, zaangażowanie pracowników, a w konsekwencji wzrost wydajności.

Motywacja może być wewnętrzna i zewnętrzna. W tej chwili wiadomo juz już, że motywacja wewnętrzna jest dużo silniejsza niż zewnętrzna.

Według badań przeprowadzonych przez firmę Ernst & Young, pracownicy, którzy osiągnęli równowagę między życiem zawodowym a osobistym, są o 16% bardziej wydajni, mają o 46% większą satysfakcję z pracy i aż o 130% mniejszą podatność na wypalenie zawodowe.

Co to jest ta motywacja wewnętrzna

Jest to wewnętrzne przekonanie pracownika, które zaspokaja jego porzebę uznania i dążenia do rozwoju osobistego.  Pracowonik z wewnętrzną motywacją jest prawdziwym skarbem dla firmy. Praca jest dla niego celem samym w sobie i traktuje ją jako doskonalenie swoich umiejętności. Taki człowiek chętnie podejmuje wyzwania, realizuje cele, wie, czego chce od siebie i od innych. Zależy mu na rozwijaniu kompetencji.

Jak motywować pracowników

Wiadomo, że zadowolenie pracowników przekłada się na wyniki firmy, a największy kapitał, jakim dysponuje firma, to kapitał ludzki. Rolą pracodawcy jest nie tylko podnoszenie umiejętności pracownika i egzekwowanie postawionych zadań, lecz także nagradzanie i motywowanie do dalszej pracy. Przykładowo dobrze opracowany pakiet świadczeń pozapłacowych według 70 proc. respondentów zwiększa zaangażowanie zatrudnionych i osłabia chęć zmiany firmy (dla 80% badanych).

Coraz częściej dla potencjalnych pracowników dobra pensja to za mało. Taki trend jest widoczny nie tylko w dużych korporacjach, ale i wśród mniejszych podmiotów, które nie zawsze mogą pozwolić sobie na premiowanie za dobre wyniki podwyżką.

Parę dni temu byłam na prelekcji Kamila Cebulskiego, który opowiedział o ciekawym sposobie budowania więzi pracwonika z firmą. Oóż w pewnej firmie jest aki zwyczaj, ze każdy pracownik na swoją pierwsza rocznicę pracy w w firmie dostaje jakąś nagrodęnp. 1000zł. Jednak nie sam fakt otrzymania pieniędzy jest tutaj ważny, ale sposób. Otóż pieniądze nie są po prostu przelewane na konto. Cała kwota jest w banknotach po  10zł, a kazdy banknot zwinięy w rulon i przewiązany wstążeczką. Wszystkie te zwitki wrzucowne do worka, który oficjalnie wraz z dyplomem przekazany jest danemu pracownikowi w obecności reszy. Co daje taka forma przekazannia pieniędzy. Po pierwsze sprawia, że pracownik czuje się ważny, a to wzbudza lojalność. Po drugie pokazuje, że ktoś najpierw musiał sobie zadać sporo trudu, żeby przygotować e wszystkie ruloniki przewiązane wstążeczką, a to daje pracownikowi poczycie docenienia, że ktoś dla niego tak się zaangażował, więc w myśl zasady wzajemności, będzie starał się bardziej, aby odwzajemnić zaangażowanie. Po trzecie zostanie o na pewno bardziej zapamiętanie nie tylko przez pracownika, ale także jego rodzine, kiedy wszyscy będą odpakowywać rulony, czyli wszyskim utwi to w pamięci i będą o ciepło wspominać. Po czwarte ma to znamiona marketingu wirusowego, ponieważ na pewno ten pracownik będzie opowiadał znajomym, jak to dostał worek pieniędzy i potem przez trzy godziny odwijał zwitki, a następnie wymieniał w banku górę pieniędzy.

Motywowanie pracowników nie musi byc koszowne, ważny jest pomysł i pozytywne zaskoczenie.  Wten sposób wzbudza się w pracwobniku lojalność i zaangażowanie, co przekłada się na zwiększoną wydajność.

Motywacja zewnętrzna

W ramamch motywacji zewnętrznej są wszelkiego rodzaje premie od wyników. Muszą one być jednak dobrze dopasowane, a kryteria przemyślane. NIEDOPUSZCALNA jest zmiana kryteriów, która działa wstecz. Inaczej mówiąc jeśli pracownik zrobi dobry wynik i powinien dostać wysoką premię, nie wolno zmienić kryteriów i powiedzieć, że tej premii nie dostanie, ponieważ według zmienionych kryteriów mu się nie należy. To zadziała demotywująco i na pewno w przyszłości już taki pracownik nie będzie dawał z siebie maksymalnych możliwości i wydajności, żeby nie zostać ponownie oszukanym. Piszę o tym, mimo że dla większości to oczywiste, ale jak jeszcze pracowałam na etacie, to takie rzeczy się zdarzały, więc ku przestrodze!

Na koniec trochę danych statystycznych, w jaki sposób firmy walczą o wydajność pracownika. Według badań instytutu ARC Rynek i Opinia, w tym roku pracodawcy przeznaczą na świadczenia pozapłacowe około 726 zł, o 17 zł więcej niż w 2013r. na jednego pracownika. Wśród najpopularniejszych świadczeń pozapłacowych są karnety wstępu do obiektów sportowych i rekreacyjnych oraz bilety na imprezy kulturalne. Oferuje je 48% firm i instytucji. Bony i kupony podarunkowe oraz karty przedpłacone proponuje w ramach działań motywacyjnych 27% przedsiębiorstw. Oprócz tego firmy organizują dla pracowników szkolenia i kursy językowe oraz wyjazdy integracyjne.

Zapisz się, aby nie przeoczyć żadnego wpisu

raz w tygodniu (w poniedziałek) dostaniesz przegląd



Lubię komentarze, więc nie krępuj się, pisz ile wlezie, nie ma limitów, a czasem są nagrody dla najbardziej aktywnych 🙂

Comments

comments

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *