Produktywność pracowników od strony pracodawcy

produktywność

Większość pracodawców, aby zwiększyć wydajność pracowników, wprowadza ograniczenia na internet i telefon. Pewnie daje to efekty w jakimś stopniu, ale taki system zarządzania tworzy dystans i nie buduje obopólnego zaufania tak koniecznego we współpracy.

Daltego już w coraz większej liczbie firm, pracodawcy poszli wręcz w przeciwną stronę i dali pracownikom większą swobodę i elastyczność połączoną z polityką i misją firmy. Takie rozwiązanie wydaje się bardziej skuteczne, ponieważ:

  • Z reguły ludzie, jak im się okaże zaufanie, to starają się, aby go nie zawieść
  • Polityka firmy i jasne przedstawienie jej misji, pozwala pracownikom zrozumieć jaka jest intencja pracodawcy, co daje większe możliwości identyfikowania się z firmą i pracowania we wspólnej sprawie.

Ponadto dobrze jeśli pracodawca dba o ludzi pracujących w firmie. Niestety ze względu na większy popyt niż podaż, na pracowników, wielu zatrudniających wychodzi z zalożenia nie ten, to następny. To jest bardzo niezdrowe i nieekonomiczne podejście. Jeśli ludzie odczują, że nie są szanowani, będą pracować, ale jak się nadarzy okazja odejdą. Wtedy trzeba znaleźć i zatrudnić nowego pracownika, ponieść koszty jego nauki i zdobywania doświadczenia. Jeśli się nie sprawdzi, poszukiwania i szkolenie trzeba powtorzyć, a to kosztuje nie tylko pieniądze, ale akże i upływający czas, którego nikt nie zwróci. Dlatego o ludzi trzeba dbać. Kiedy da się im coś, czego nie dostaną w innej firmie, będą chętniej pracować, a ich lojalność wobec firmy, zadowolenie z pracy i zaangażowanie poszybuje w górę.

W końcu czymże jest firma bez pracowników, tak naprawdę tylko  nazwą, zwłaszcza jeśli to duża, puszczona w ruch machina.

Daltego warto podejść niekonwencjonalnie i dać pracownikom któryś z poniższych elementów:

  • opieka medyczna dla pracowników i ich rodzin – zmniejsza to atres pracowników o najpilniejsze sprawy ich bliskich (dzieci, starzejącyc się rodziców, czy nawet zwierzaków)
  • elastyczne godziny pracy – priorytetem powinno być jakościowe wykonanie zadania, a nie liczba godzin spędzonych w firmie. Jeśli pracownik będzie wiedział, że jak skończy szybciej, bedzie mógł wcześniej wyjść, na pewno będzie chciał z tego skorzystać, więc jego wydajnośc wzrośnie.
  • możliwość pracy zdalnej (przynajmniej na stanowiskach biurowych) – jesli jest to możliwe, takie podejście zwiększa wydajnośc , ponieważ pracownik może poświęcic się tylko jednemu zadaniu, bo nic i nikt  (telefony, koledzy itp.) go nie rozpraszają. Poza tym jest to bardzo wygodne w sytuacjach ekstremalnych (np. chore dziecko) lub powiedzmy raz w tygodniu po wczesniejszym umówieniu się.
  • szkolenia – ciągły rozwój sprawia, że ludzie pracują coraz efektywniej, ponieważ poznają nowe metody, nowe możliwości technologiczne czy organizacyjne. Poza tym szkolenia sa zawsze inspirujące, a to może być korzystne ekonomicznie dla pracodawcy
  • rozwój i ścieżka kariery – nie wszystcy, ale część ludzi naa pewno, chcą sie rozwijać i wiedzieć do czego mogą dążyć, jak mogą awansować. To wyzwala w ludziach to co najlepsze i dają z siebie więcej, a więc pracują lepiej i szybciej, aby sie wybić.
  • zróżnicowanie zadań – Pracowałam kiedyś w takiej firmie korporacyjnej, gdzie co dwa lata zmieniano pracownikom stanowisko i zakres obowiązków. Niektórzy awansowali na wyższe stanowiska, inni przesuwali się w poziomie. Pozwalało to zapewnić ciągle nowe spojrzenie na dany odcinek pracy, zapobiegało popadaniu w rutyne, motywowało i dawało obraz pracy całego działu.
  • balans między pracą, a życiem osobistym – pracownicy muszą mieć czas dla swojej rodziny i na swoje hobby.  Wprzeciwnym razie wypalą się, zmniejszy się ich zadowolenie z pracy, kreatywność i wydajność.
  • dobra atmosfera – czyli zaufanie, partnerstwo, uczciwość i sprawiedliwość, łagodzeni sporów i podkręcanie entuzjazmu
  • krótkie przerwy i miłe akcenty urodzinowe, integracje – nie chodzi o to, aby codziennie spędzać kilka godzin na piciu kawy, ale np. dwa razy w tygodniu po pól godziny dla jubilatów / solenizantów z tego okresu, będzie miłe. Wyjazdy integracyjne powinny umożliwiac poznanie sie na wzajem z innej strony, lepsze zrozumienie i podniesienie morale. W takich sytuacjach świetnie się sprawdzają jakieś wspólne zadania, zabawy wymagające zaufania, pracy drużynowej i kreatywności. Potem te umiejętności przenoszą się także na teran pracy i codziennych obowiązków. Poza tym tego typu zabawy zmniejszaja napięcie psychiczne, oczyszczaja konflikty, ładują akumulatory.
  • dobre, empatyczne i charyzmatyczne przywództwo ze świetnymi umiejętnościami miękkimi, czyli budowania dobrych relacji, motywacji i prowadzenia do sukcesu. Jeszcze ciągle jest niewielu pracodawców, którzy potrafią docenić tego typu przywódców. To prawdziwy skarb, o który trzeba dbać. Dobry przywódca, to osoba optymistyczna, otwarta, sprawiedliwa i umiejąca walczyć o swoich ludzi jeśli jest taka potrzeba, mająca swoje zdanie i umiejąca skutecznie do niego przekonywać, słuchając sugestii swoich ludzi.
  • sprawiedliwy i jasny sposób premiowania – oparty na wynikach według wcześniej ustalonych kryteriów. Każdy pracownik w firmie musi wiedzieć, od czego zależy jego premia. Oczywiście system musi być logiczny i oparty na tym, na co poszczegółni pracownicy mają wpływ. Tworzenie premiowania konfliktowego, to gwóźdź do trumny. Przykładem takiego konfliktowego premiowania jest np. premiowanie brygadzistów jedynie za wydajność, a pracowników karanie za złą jakość. W takiej sytuacji brygadziści gonią ludzi, żeby pracowali szybciej, przymykając oko na błędy jakościowe. W wyniku tego brygadziści dostają wysoką premię za wyrobione godzin, a pracownicy produkcyjni nie dostają premii, bo zrobili braki, których brygadziści nie chcieli widzieć. Bardzo demotywujące, z życia wzięte. W tej samej firmie kryteria premiowania, zmieniały się w zależności od wyników. To nie dotyczyło wszystkich pracowników, ale niektórych (także mnie). Inaczej mówiąc, najpierw były ustalone kryteria, a potem jak wynik wyszedł za dobry, to kryteria zostały zmieniane i to w tył i już wynik nie był taki dobry. Między innymi dlatego już tam nie pracuję 😉

Niektóre firmy niechętnie podchodzą do zmian, ponieważ wiąze się to z dodatkowymi kosztami. To prawda, ale nie trzeba tych wszystkich zmian robic od razu, tylko stopniowo. poinformowac pracowników o planach i kosztach zmian, żeby doceniali, co jest dla nich robione. W dłuższej perwpektywie tego typu działania się opłacają, ponieważ zwiększa się wydajność i zadowolenie pracowników.

 

Zapisz się, aby nie przeoczyć żadnego wpisu

raz w tygodniu (w poniedziałek) dostaniesz przegląd



Lubię komentarze, więc nie krępuj się, pisz ile wlezie, nie ma limitów, a czasem są nagrody dla najbardziej aktywnych 🙂

Comments

comments

2 thoughts on “Produktywność pracowników od strony pracodawcy

  1. Praca Brzeszcze napisał(a):

    Lepiej stosować system nagradzania za dobrze wykonane zadania niż karania pracowników. To przynosi o wiele lepsze efekty.

    1. Ludmiła Malicka napisał(a):

      Też tak uważam, niestety nie wszyscy pracodawcy do tego dorośli. Nagrody, zaufanie, uczciwość i sprawiedliwość to moim zdaniem najważniejsze czynniki wpływające na dobrą produktywnośc pracowników i atmosferę w pracy.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *