Komunikacja interpersonalna – porada2 – negowanie

Negowanie jest z reguły źle odbierane przez rozmówcę, ze względu na to, że pokazuje jakby wyższość tego, kto neguje. Zwroty typu: „Nie zgadzam się” lub „Rozumiem, co mówisz, ale…” włączają czerwoną lampkę u rozmówcy. Zwykle ta pierwsza osoba mimo negacji drugiej, nadal obstaje przy swoim zdaniu. Podczas każdej wymiany zdań pamiętaj o dobrej i skutecznej komunikacji, najpierw słuchaj drugiej strony, staraj się zrozumieć jej argumenty, a potem w formie pytania wyrażaj swoje argumenty, w stylu np. A może warto byłoby rozważyć rozwiązanie …., ponieważ to dałoby / pozwoliłoby na …

Nigdy, przenigdy nie zwracaj komuś uwagi, tylko po to, żeby pokazać swoją wyższość, lub czyjś brak wiedzy. Koncentruj się na rozwiązaniu problemu, na możliwościach i doprowadzeniu do sytuacji win-win, która jest jedynie możliwa, gdy dokładnie zrozumiesz, o co faktycznie chodzi drugiej stronie, co dla niej jest najważniejsze. Pytania takie jak: Dlaczego tak sądzisz, Wyjaśnij Twój punkt widzenia bardziej szczegółowo itp., spowodują, że rozmówca doceni, to, że faktycznie starasz się zrozumieć, jego powody i intencje oraz nie będzie się czuł upokorzony w jakiś sposób.

Pamiętaj, aby powstrzymać się od oceniania, czy to słownego, czy też niewerbalnego. Przyjmij do wiadomości, że każdy jest inny, ma inne powody i wartości, które nim kierują i bez ich poznania, nie jesteś w stanie w pełni zrozumieć jego motywów.

 

Zapisz się, aby nie przeoczyć żadnego wpisu

raz w tygodniu (w poniedziałek) dostaniesz przegląd



Lubię komentarze, więc nie krępuj się, pisz ile wlezie, nie ma limitów, a czasem są nagrody dla najbardziej aktywnych 🙂

Comments

comments

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *