Komunikacja interpersonalna – porada 5 – empatia

Empatia jest wczuwaniem się w kogoś innego i próba spojrzenia na problem z jego punktu widzenia. Wiąże się ściśle z efektywnym słuchaniem, zwanym także słuchaniem empatycznym. Tego typu słuchanie jest jednym z najważniejszych aspektów skutecznej komunikacji. Nie chodzi tylko o rozumienie słów, które ktoś mówi do Ciebie, czy jego informacji, ale także o emocjonalne przesłanie.

Dzięki efektywnemu słuchaniu:

  • Twój rozmówca poczuje się zrozumiany, co pozwoli zbudować silniejszą więź pomiędzy Wami
  • Zostanie stworzone środowisko, gdzie każdy poczuje się ośmielony i bezpieczny do wyrażania swoich pomysłów, opinii i uczuć
  • Sprzyja kreatywnemu rozwiązywaniu problemów
  • Pozwala zaoszczędzić czas na późniejsze wyjaśnianie niedomówień
  • Unikniesz licznych konfliktów wynikających z braku zrozumienia siebie nawzajem
  • Łagodzi negatywne emocje, ponieważ rozmówca będzie wiedział, z starasz się go zrozumieć najlepiej jak umiesz

Jak słuchać z empatią:

Najlepiej jeśli takie słuchanie wychodzi naturalnie. Oczywiście można się go nauczyć i wykorzystywać w praktyce wiele razy, aż wejdzie Ci w nawyk. Często chodzi o odpowiednie nastawienie się do rozmowy, na rzeczywiste rozwiązanie problemu i zrozumienie drugiej osoby. Poniżej podaję porady, w jaki sposób postępować, aby skuteczne, empatyczne słuchanie mogło nastąpić.

  • W pełni skup się na rozmówcy
  • Obserwuj jego mowę ciała i niewerbalne sygnały
  • Nie pozwól swoim myślom odpływać
  • Nie gryzdaj
  • Nie klikaj na komórce, czy klawiaturze
  • Jeśli masz problem z utrzymaniem uwagi na rozmowie, powiedz sobie w głowie: Chcę się skupić i faktycznie zrozumieć rozmówcę
  • Unikaj przerywania
  • Nie przekierowuj rozmowy na siebie, w stylu: To jeszcze nic, opowiem Ci co mi się przydarzyło. Słuchanie to nie jest to samo co słyszenie lub czekanie na swoją kolej, aby coś opowiedzieć. Nie można się skupić na tym co mówi rozmówca, myśląc, co dalej powiedzieć. Gdy Twój rozmówca zauważy, że go nie słuchasz, lub jesteś myślami gdzie indziej, zaprzepaścisz zdobycie jego zaufania i możliwość na otworzenie się i dodarcie do tego, co faktycznie jest dla niego najważniejsze.
  • Nie osądzaj. Nie musisz Lubic swojego rozmówcy, ani zgadzać się z jego punktem widzenia, ale potraktuj go tolerancyjnie staraj się zrozumieć, dlaczego myśli w taki sposób bez oceniania, czy to jest dobre i właściwe, czy nie.
  • Pokaż swoje zainteresowanie odnośnie tego co zostało powiedziane, poprzez sporadyczny uśmiech, kiwanie głową, lub słowa typu „uhm”
  • Miej otwartą postawę ciała
  • Miej otwarty umysł

Skuteczna komunikacja wymaga zarówno myślenia, odczuwania jak i rozwoju osobistego. Kiedy świadomość emocjonalna jest mocno rozwinięta, łatwiej będziesz rozpoznawał swoje emocje, bez zastanawiania się nad tym. Lepiej też będziesz w stanie odczytywać emocje u innych, wyczuwać ich nastrój i docierać do rzeczy faktycznie ważnych dla nich.

Kiedy używać empatycznego słuchania

  • Kiedy w grę wchodzą wysokie emocje
  • Kiedy druga osoba nie czuje się zrozumiana
  • Kiedy nie rozumiesz drugiej osoby
  • Kiedy jest niski poziom zaufania

Rozruszniki, które dadzą słuchaczowi poczucie bycia zrozumianym przez Ciebie:

  • Czyli, żebym dobrze Cię zrozumiał, to mówisz, że …
  • Z tego co słyszę (tu nie oceniasz, tylko w skrócie powtarzasz, to co powiedział rozmówca – parafrazujesz)
  • Wydaje się…
  • Musisz się czuć …
  • Czujesz …

 

Zapisz się, aby nie przeoczyć żadnego wpisu

raz w tygodniu (w poniedziałek) dostaniesz przegląd



Lubię komentarze, więc nie krępuj się, pisz ile wlezie, nie ma limitów, a czasem są nagrody dla najbardziej aktywnych 🙂

Comments

comments

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *