8 najbardziej destrukcyjnych sposobów myślenia

pozytywne_myslenie1
Twoje myśli kreują rzeczywistość. Jakkolwiek brzmi to może trochę magicznie, to nie ma w tym niczego nadprzyrodzonego, no może poza wspaniałymi zdolnościami ludzkiego umysłu. Dlatego możesz zmieniając myśli na pozytywne i poprawić swój odbiór świata. Za pomocą  technik NLP zamieniaj sposób postrzegania świata na pozytywne myślenie. Dowiedz się jak.
Analizując zachowania różnych osób znalazłam 8 schematów myślenia, które wpływają bardzo destrukcyjnie na życie osób w ten sposób myślących.
 1. ” Życie jest do dupy ”
To podejście typowych malkontentów, czyli ludzi wiecznie narzekających. Według nich wszystko w  życiu jest złe, nikomu nie można ufać, bo to do niczego dobrego nie prowadzi oraz stwierdzenia na pewno się nie uda, pewnie chcą oszukać, na pewno w tym mają interes, ciekawe dlaczego mi to zaproponował itp.
2 . ” Bezpodstawne wnioski „
Niektórzy ludzie mają tendencję do wyciągania wniosków ze szczątkowych informacji. Mało tego na tak niepewnej podstawie budują bardzo ogólne teorie, dotyczące wszystkich i wszystkiego. Na przykład: „Ale ten to dziwnie wygląda, musi mieć nierówno pod sufitem”, albo „Nie przyszedł na spotkanie, pewnie wszystkich uważa za motłoch”. Rozumiesz o co chodzi, negatywny wniosek, zupełnie oderwany od rzeczywistości, oparty jedynie na jednym spostrzeżeniu i to na dodatek bardzo subiektywnym.
3 . „Nigdy dla mnie „
Taki schemat myślenia polega na tym, kiedy myślisz, że dobre rzeczy się zdarzają na świecie, ale nigdy Tobie, ponieważ nie zasługujesz na coś dobrego, na sukces, na to żebyś miał lepiej. Takie myślenie wynika albo z bardzo niskiej samooceny lub ciągłego zwalania winy na daną osobę np. w dzieciństwie. Na jednym ze szkoleń spotkałam jedna dziewczynę ładną, zabawną i ciekawą i przy tym potwornie zakompleksioną. Opowiadała jak za własne pieniądze kupiła samochód i chciała go oddać komuś, ponieważ uważała, że nie zasługuje na niego. Rozumiesz sama zarobiła, sama kupiła samochód, który był jej potrzebny jako środek lokomocji i miała wyrzuty sumienia, że go ma.
4 . „Wiem co inni myślą o mnie
Ten schemat polega na tym, że rezygnujesz z robienia czegoś, ponieważ obawiasz się co inni pomyślą lub wręcz twierdzisz, ze jak to zrobisz, to właśnie pomyślą o Tobie źle. Np. Ona uważa, że jestem idiotką, więc nie będę z nią rozmawiała. Wyjaśnienie, a może ona wcale nie uważa, że jestem idiotką, tylko po prostu ma inne zdanie na dany temat, więc mogłabym poznać jej punkt widzenia w czasie rozmowy. Inny przykład nie mogę teraz zabrać głosu, bo to co chcę powiedzieć będzie uznane za głupie.
5 . ” Pod warunkiem „
Osoby z takim schematem myślenia zawsze znajdują wymówkę, żeby czegoś nie zrobić od razu. Wiem, wiem blog jest ciekawy, ale teraz jestem zajęty, poczytam go kiedyś jak będę wolniejszy. Zerwę z nałogiem jak tylko moja sytuacja się poprawi. Chodzi o takie odwlekanie do świętego nigdy, albo kiedyś.
6 . ” Emocje górą „
W takim schemacie osoba działa pod wpływem emocji bez racjonalnego przeanalizowania sytuacji. Przeważnie takie osoby zachowują się impulsywnie, często mało adekwatnie do sytuacji. Na przykład, przychodzi gość do sklepu spożywczego na 5 minut przed zamknięciem i dowiaduje się, że skończyło się pieczywo. Jego reakcja emocjonalna mogłaby być następująca: Co nie ma chleba, jak to możliwe, że nie macie pieczywa, przecież od tego jesteście, żeby sprzedawać chleb, obsmaruję was w internecie, że nie można mieć do Was zaufania i wtedy zobaczycie jak na tym wyjdziecie.
7 . ” To wszystko moja wina „
Osoba z takim schematem myślenia widzi siebie, jako przyczynę wszystkiego złego bez zauważania dobrego. Branie odpowiedzialności za swoje czyny jest jak najbardziej właściwe, natomiast, jeśli dana osoba widzi jedynie co zrobiła źle, a nie widzi co zrobiła dobrze, to jej samoocena pikuje w dół.
8 . ” Ciocia dobra rada wie lepiej”
Takie podejście nie ma nic wspólnego z pomaganiem innym, jak często takie osoby o sobie myślą. To jest schemat, w którym „ciocia dobra rada” sama niczego nie robi, wszystkich krytykuje i wszystko wie najlepiej jak zrobić. Bardzo destrukcyjne działanie, ponieważ nie tylko szkodzi właścicielowi, ale także innym, odbierając im chęć do działania.
To są schematy działania, które udało mi się zidentyfikować w czasie swojego życia. Być może, że jest ich jeszcze więcej. U siebie rozpoznałam mieszaninę dwójki i czwórki. Na szczęście było to dawno temu, ponieważ jak sobie to uświadomiłam jakiś czas temu, podjęłam działania, aby te schematy wykosić z mojego sposobu myślenia. Pokażę także i Tobie jak można zmienić negatywne i destrukcyjne schematy myślenia na budujące i wspierające.
Po pierwsze musisz sobie uświadomić, że masz taki problem. Jest wiele osób, które przez całe życie zachowują się w podobny sposób i nawet nie zdają sobie sprawy, że mogą robić coś źle, lub można robić inaczej. Czyli  w pierwszym etapie zastanów się, czy któryś z powyższych schematów może pasować do Twojego sposobu postrzegania świata i siebie samego. Musisz pamiętać, że każdy z nas zupełnie inaczej postrzega świat. Jest to związane z tym, że każdy patrzy przez pryzmat swoich doświadczeń życiowych. To naturalna sprawa, każdy jest inny. Nie oceniam tutaj, czy ktoś jest lepszy czy gorszy, po prostu inny. Dlatego każdy sam musi dojść do tego, czy występuje u niego destrukcyjny sposób myślenia i jeśli tak, to chcieć go zmienić. Bardzo dobrym przykładem jest moja dużo starsza siostra, która jest silnie negatywną osobą (mieszanka 2,3,5,8). Mimo, że ja widzę u niej ten problem i starałam się w delikatny sposób jej to uświadomić, albo przynajmniej wysłać sygnał do zastanowienia, podsunąć artykuł od przeczytania, cokolwiek, ona uważa, że wymyślam i żadnego problemu nie ma, czyli nie można kogoś uszczęśliwić na siłę. Jeśli nie widzisz problemu i/lub nie chcesz się zmienić, dalsza część artykułu nie będzie dla Ciebie interesująca.
Jeśli jednak stwierdzasz, że któryś ze schematów destrukcyjnych może dotyczyć Ciebie, czytaj dalej.
Kolejnym etapem, kiedy już wiesz z czym mas problem, jest uświadomienie sobie w momencie powstania negatywnych myśli. Ważne jest, aby zidentyfikować sytuacje, które wywołują negatywne schematy, ponieważ ktoś może być pewny siebie w pracy i wtedy mieć pozytywne wzorce, a na przykład w sytuacjach życiowych (np. w miłości) wręcz przeciwnie. To tylko przykład, ale kombinacje mogą być bardzo różne. Jeśli nie potrafisz od razu określić sytuacji braku pewności siebie lub destrukcyjnych myśli, to postanów sobie, ze przez tydzień będziesz zwracać na to uwagę i codziennie zapisuj sobie sytuacje, kiedy myślisz pozytywnie i sytuacje kiedy negatywni. To pozwoli Ci uświadomić sobie problem, nad którym dalej będziesz pracować.
Trzecim etapem jest zastąpienie negatywnych myśli pozytywnymi. Możesz zrobić to od razu, kiedy taka sytuacja wystąpi, jednak zmiana to proces,który możesz znacznie przyspieszyć stosując odpowiednie afirmacje.
Oto kilka przykładów zamiany myśli  w poszczególnych schematach myślenia
1.
N (negatywny) – Moje życie jest do dupy
P (pozytywny) – Mam fajny ….. . Tu wpisz coś co uważasz, że jest dobre w Twoim życiu. Na początku może być Ci trudno wymyślić coś, z czego jesteś zadowolony, ale na pewno coś znajdziesz (żona /mąż, dzieci, dom, samochód, praca, czas kiedy łowisz ryby, malujesz, czytasz…). Im więcej będziesz trenować, tym będzie się zmieniać Twoje nastawienie na coraz bardziej pozytywne.
2.
N – Nie będą z nią rozmawiać, bo to dziwaczka
P –  Porozmawiam z nią, może to ciekawa osoba.
3.
N – Nigdy mi się nie uda
P – Do tej pory mi się nie udawało, ale to było kiedyś, teraz mi się uda.
4.
N – Ona myśli, że jestem głupia
P – Porozmawiam z nią i dowiem się jakie jest jej zdanie na ten temat, może mnie czymś zainspiruje
5.
N – Rzucę palenie, jak poprawi mi się sytuacja
P – Od dzisiaj rzucam palenie, będą zdrowszy i moja sytuacja się poprawi
6.
N – Ja wam pokażę, gdzie raki zimują!
P – No tak przyszedłem za późno, na następny raz muszę pomyśleć o tym wcześniej.
7.
N – To moja wina, że ta zupa się przypaliła
P – To moja wina, że zupa się przypaliła, ale za to dowiedziałam się jakie warzywo przypala się najszybciej.
8.
N – Na pewno nie masz racji, nie ma co próbować
P – Sprawdź i powiedz jak Ci poszło.
Pamiętaj zmiana sposobu myślenie nie nastąpi po jednokrotnym zastosowaniu pozytywnych zamienników, to jest proces, który stopniowo będzie zmieniał Twoje nastawienie.
Podsumowując, do zmiany sposobu myślenia potrzebne jest rozpoznanie problemu, uświadomienie sobie w jakich sytuacjach występuje, zamiana negatywnych myśli na pozytywne. Pomocne też będą w tym procesie szacunek dla siebie i wdzięczność za to co się ma.
Wytrwale trenując swoje pozytywne myślenie po jakimś czasie (po paru tygodniach lub miesiącach) zauważysz zmiany w swoim życiu. Odkryjesz więcej kolorów i zadowolenia. Zaczniesz przyciągać lepsze rzeczy i innych pozytywnych ludzi.

Zapisz się, aby nie przeoczyć żadnego wpisu

raz w tygodniu (w poniedziałek) dostaniesz przegląd



Lubię komentarze, więc nie krępuj się, pisz ile wlezie, nie ma limitów, a czasem są nagrody dla najbardziej aktywnych 🙂

Comments

comments

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *